← Terug naar het overzicht

McAfee ePO Product upgrade guide: deel 1

In deze blogserie legt Kevin uit hoe je systematisch een nieuwe versie van een McAfee product incheckt en uitrolt naar de bestemde systemen.

In het eerste deel van deze blogserie beschrijft onze McAfee Specialist Kevin Anic hoe je systematisch een nieuwe versie van een McAfee product incheckt en uitrolt naar de daarvoor bestemde systemen. Wij zullen hiervoor een mechanisme opzetten binnen ePolicy Orchestrator dat ervoor zal zorgen dat we een periodieke en geleidelijke uitrol hebben om problemen die tijdens de uitrol omstaan makkelijk tegen te kunnen gaan. Dit mechanisme kan eenmalig neergezet worden en dan altijd weer gebruikt worden voor eventuele volgende updates.

Stap 1: Bouwen van het upgrade mechanisme

In dit onderdeel zullen we stapsgewijs de verschillende onderdelen van het upgrade mechanisme bouwen. Dit mechanisme word eenmalig gebouwd en zal voortaan alleen bijgewerkt hoeven te worden na een upgrade.

Downloaden van de extensies en packages

Let op! Dit kan alleen worden uitgevoerd wanneer je beschikt over een werkend grantnummer. Indien je geen grantnummer tot je beschikking hebt kan de software worden gedownload via de software catalog in ePO welke staat omschreven in optie 2 verderop in deze blog.

Allereerst zullen de extensies en packages gedownload moeten worden van de McAfee website. Via deze link kom je op de juiste pagina:

https://www.mcafee.com/enterprise/en-us/downloads/my-products.html

Op deze pagina zal je moeten inloggen met een grantnummer en een daarbij behorende e-mailadres. Wanneer dit is gelukt zal je de volgende pagina (zie afbeelding links) voor je zien.

Op deze pagina kan je zoeken naar het product dat geüpdatet moet worden. Wanneer je dit product hebt gevonden klik je hierop en kom je bij de product pagina met verschillende mogelijke downloads (zie afbeelding rechts). Je bent hierop zoek naar de nieuwste extension en package. Let hierbij goed op de versie, het type en het platform (in dit geval staat het platform in de naam beschreven).

Inchecken van de extension en packages in Epo

Er zijn twee verschillende aanpakken die gebruikt kunnen worden bij het inchecken van de nieuwe producten:

  1. Handmatig inchecken

  2. Inchecken via de Software Catalog in Epo

Optie 1: Handmatig inchecken

Let op! Deze aanpak kan alleen worden gebruik wanneer het vorige hoofdstuk “Downloaden van de extensie en packages” is voltooid. Als dit niet is gelukt, gebruik dan de tweede aanpak. Zorg dat je de bestanden lokaal hebt staan op de omgeving waar Epo is geopend in de browser. Check Altijd eerst de extension in voordat de package wordt ingecheckt.

Om de extension in te gaan checken, navigeer naar:

  • Klik op het hamburger menu linksboven in de hoek

  • Klik onder het kopje software op extension

Nu zie je deze pagina voor je:

  • Klik nu op de blauw knop die zegt “install extension” 

  • Klik vervolgens op “bladeren” en navigeer naar het zojuist gedownloade bestand. Klik vervolgens op “OK” 

  • Klik op de volgende pagina nogmaals op “OK” en wacht tot de extensie is geïnstalleerd. 

 Vervolgens zullen we de package moeten installeren. Navigeer naar: 

  • Klik op het hamburger menu linksboven in het scherm 

  • Onder het kopje software, klik op Master repository 

Je zult dit scherm voor je zien: 

  • Klik op de blauwe knop me de tekst “check in package”. Klik vervolgens op “bladeren” en selecteer het zojuist gedownloade package bestand en klik op “Next”. 

  • Selecteer bij branch het bolletje met “Evaluation”. Op deze manier plaats je de nieuwe product versie op de evaluatie branch en word de huidige versie niet verstoord. 

  • Klik vervolgens op “Save”. 

Optie 2: Inchecken via de Software Catalog in ePolicy Orchestrator

Om de nieuwe producten in te checken via de Software Catalog zullen we eerst ingelogd moeten zijn op de ePO server. Vervolgens zullen gebruik maken van de menu’s binnen ePO om te Extension en package bestanden van de producten in te checken in ePO. We zullen erop moeten letten dat de Package bestanden worden ingecheckt op de evaluation branch. 

Navigeer naar: 

  • Klik op het hamburger menu linksboven in het scherm 

  • Onder het kopje Software, klik op “Software Catalog” 

  • Zoek het gewenste product door gebruik te maken van de zoekbalk of het categorie menu. 

  • Wanneer dit product is gevonden klik erop en zoek in het lijstje onder het product naar de software met het type “Extension”. Klik hierop. 

  • Vervolgens verschijnt er aan de rechterkant van het scherm een blauwe knop met de tekst “Actions”. Klik hierop en klik vervolgens op “Check in” 

  • Er verschijnt een End-user License Agreement in beeld. Vink het vakje aan met de tekst “I accept the terms in the license agreement” en klik vervolgens op de blauwe knop met de tekst “Check in”. 

  • Selecteer vervolgens de software met het type “Package”. Let erop dat het de juist OS-versie is. 

  • Er verschijnt een End-user License Agreement in beeld. Vink het vakje aan met de tekst “I accept the terms in the license agreement”. 

  • Onder het kopje “Client Package Branch” staan drie bolletjes. Zorg dat het bolletje met de tekst “Evaluation” is geselecteerd. 

  • Klik vervolgens op de blauwe knop met de tekst “Check in”. 

Herhaal deze stappen voor eventuele andere producten die ook meegenomen moeten worden in deze upgrade. 


In stap 2 van deze blogserie gaan we verder met het bouwen van het upgrade mechanisme in ePolicy Orchestrator. Dan behandelen we:

  • Het creeren van een nieuwe tag;

  • Het maken van een query voor de server taak;

  • Het maken van de server taak;

  • Het aanmaken van client tasks.

Ga naar stap 2 van deze blogserie. 

Aan de informatie op onze website kunnen geen rechten worden ontleend. Ga voor meer informatie naar mydigitals.nl/disclaimer

Meer weten?

Kevin Anic helpt je graag verder. Je kunt hem bereiken op: kevin@mydigitals.nl

Contact

Neem contact met ons op. We helpen je graag verder!

Contact
Volgend artikel

Hoe u ‘alert fatigue’ kunt bestrijden met cloudgebaseerde SIEM-tools